Mek's Reispagina's
Contact
Spelletje
Japan 2003

Dit jaar ben ik voor zaken (en een stukje vakantie weer eens naar Japan geweest.
Het was slechts voor een weekje, waarvan 3 dagen officieel ingevuld werden door zakelijke beslommeringen en de resterende drie voor eigen vakantiedoeleinden. Al met al: altijd tijd te kort.
Het weer was uitermate slecht en dat bleef verder tijdens mijn verblijf ook verder zo. Bij aankomst op Narita Airport was er sprake van een orkaan boven Japan en dat hebben we tijdens de landing goed kunnen merken. De piloot smeet de kist tegen de grond en voor mijn gevoel klapten alle wielen er onderhand onderuit.
De douanezaken nemen in Japan uitermate veel tijd in beslag en het duurt ongeveer een uur voordat je er doorheen bent. Alle papiertjes worden gecontroleerd en overal krijg je stempeltjes en zegeltjes voor.
Maar goed, uiteindelijk ben je er dan doorheen en kun je je koffer ophalen en geld wisselen. Mijn chauffeur van het bedrijf was niet aanwezig vanwege het slechte weer. De wegen naar en van het airport waren allemaal ondergelopen. Na een half uur wachten heb ik de trein genomen en vervolgens het laatste stukje met de metro naar het Hotel (East 21). Van het metrostation totaan het hotel is ongeveer 5 minuten lopen. Maar ja, dat is lang genoeg om zeiknat te worden als het zo regent. Af en toe stond het water ruimschoots boven mijn enkels.
In het winkelcentrum aan de voet van het enorme hotel is een winkelcentrum en deze voorziet in allerhande zaken om inkopen te doen. En nog enigszins betaalbaar ook (voor zo ver dat kan in Japan).
Vanwege de hevige regen en de vermoeidheid van de dertien uur durende vlucht met JAL, ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan. Ik vatte de slaap redelijk vlot, totdat het alarm van het hotel me rond vier uur in de ochtend wekte. Ik had geen idee wat er aan de hand was, totdat ik de naschokken van de toen gaande aardbeving voelde. Toen ik het licht aandeed, zag ik dat mijn tafel omgevallen was en mijn koffer op zijn kop op de grond gevallen was. Meteen rook ik een sterke alcohollucht. Bleek achteraf een van de Bolskruikjes met jenever voor mijn Japanse gastheren gebarsten en leegelopen te zijn. Maar goed, het alarm bleef maar gaan, dus uiteindelijk ben ik dan toch maar naar beneden gegaan met de trap. Dat is dan wel 16 verdiepingen. Maar de lift durfde ik toch echt niet te nemen. Ik ben niet claustrofobisch, maar ik heb zat scenes in films gezien die uiteindelijk slecht afliepen.
Na een half uur verzameld te hebben gestaan in de enorme lobby van het hotel werd het sein 'veilig' gegeven en mochten we weer terug naar de kamer. Nou, de slaap was natuurlijk helemaal weg en daar zit je dan op je kamer om vijf uur 's ochtends. Doezelen en een beetje lezen totaan het ontbijt van zeven uur en toen maar opgestaan. Het ontbijt, dat blijft een van de mooie dingen van Japan. Je kunt er westers eten en Japans. Ik doe dus gewoon allebei. Het is een enorm buffet met alles er op en eraan. Van eieren met spek, tot zeewier met groene noedels. En alles wat er tussen zit. Verder enorme schalen met vers fruit of bakken met allerlei soorten yoghurt.
Na het ontbijt ben ik met metro en monorail richting Big Sight gegaan en daar de grafische vakbeurs voor Azie, de Igas 2003 bezocht.
Als eerste uiteraard ben ik naar de stand van Sakurai gegaan en werd daar door menigeen al op het pad herkend. Leuk om al die mensen weer te ontmoeten en om zo gastvrij ontvangen te worden. Ik moest meteen met Sakurai sr. op de foto bij zijn nieuwste project: de Sakurai 475 SD. Na iedereen gedag te hebben gezegd, ben ik verder de beurs overgelopen en heb uiteraard ook de diverse concurrentie apparatuur bekeken. Het blijft een leuke beurs met ook veel producten, die we in West Europa absoluut niet kennen.
Na een paar uur sjouwen en een stel moeie voeten ben ik weer naar de stand van Sakurai teruggegaan en heb daar met diverse mensen nog een babbeltje gemaakt.
Daarna ben ik, via een uitgebreide wandeling door de binnenstad, teruggekeerd naar het hotel, heb me even gedoucht en heb daarna een hapje gegeten in een simpele sushibar, waar het eten op schoteltjes via een lopende band aan je voorbij komt. Je kunt dan pakken wat je wilt en je rekent achteraf via de kleuren van de schoteltjes het uiteindelijke te betalen bedrag af.
De volgende dag waren Piet de Haas en Wim Sas met hun respectievelijke wederhelften gearriveerd. Piet en Wim wilden de beurs bezoeken en ik heb met hun twee dames wat marktjes en tempeltjes in Oud Tokyo bezocht. Met de metro zijn we er heen gegaan en dat was goed te doen. De markt begint onmiddellijk bij de uitgang van het metrostation en je loopt er via allerlei gezellige straatjes naar de grote toegangspoort van het Kannon tempel complex. Hier zie je hoe geloof, handel en plezier verweven zijn. Mensen bidden er, stappen vervolgens een reuzenrad of draaimolen in en gaan er uiteindelijk de uitgaansbuurt in. Het is er net kermis.
Met een watertaxi zijn we vervolgens over de rivier teruggevaren. Onderweg sta je verbaasd van de grauwe uitstraling die Tokyo eigenlijk heeft. Veel beton, alles hoogbouw en echt heel weinig kleur. Langs de hele rivier zie je op de kademuren tenten en dozen staan waar daklozen in vertoeven. Ondanks hun armoe blijft het netjes en is het nergens vies of zie er ook maar iets van zwerfvuil. Ongelooflijk.
Overigens is dat ook iets, dat je veel bij parken en tempels ziet. Een beetje achteraf en lang niet altijd direct in het zicht, maar ze zijn er overal: tenten, dozen, kistjes en zelfs handkarren waar mensen op wonen. Hun bezigheden zijn verdeeld over het platslaan van conservenblikjes, roosteren van tamme kastanjes, tot het hangen op bankjes op parken. Maar lastigvallen doen ze je nergens.
's Avonds hebben we met ons kleine groepje in het hotel overheerlijk van de bakplaat gegeten. De gerechten waren ontzettend lekker en het nachtelijke uitzicht over de stad overweldigend. Een lekker biertje nadien in het cafe op de bovenste verdieping en de dag is gewoonweg weer omgevlogen.
Vervolgens heb ik samen met Wim en Piet de volgende dag nogmaals de beurs bezocht om nog een beetje te onderhandelen met de jongens van Sakurai en hier en daar wat noviteiten te bekijken. Dat was dan ook gelukkig meteen het laatste bezoek aan de beurs, want na 3 bezoeken van een paar uur of meer heb je het op een gegeven moment toch echt wel een keer gezien.
's Middags zijn we in de stromende regen een bezoek gaan brengen aan Ginza Avenue en de Keizerlijke tuinen. Ginza blijft natuurlijk imponerend: veel reclame, veel volk en veel auto's. Alsof je over de Champs Elyssee in Parijs wandelt. En uiteraard ook hier de globale vervlakking en zie je de zelfde merken als in Londen, Amsterdam, Milaan en waar maar ook ter wereld. Eigen producten van eigen markt zie je eigenlijk nergens meer in Japan. Althans in de kledinglijnen niet. De electronica, dat blijft een ander verhaal. In de avond zijn we de Akihabara in gelopen om de electronicawijk met een bezoek te vereren. Daar wordt je dus gewoon helemaal gek. Lichtreclames, tv's, video's, camera's en alle andere (wit) goederen, die ook maar een stroomdraadje nodig hebben. Verder kun je er natuurlijk allerhande stekkertjes en andere knoei kopen. Kilometers lang en allemaal voorzien van opzichtige reclame borden en verkopers die als een standwerker hun rotzooi staan te promoten. Voor de goedkope prijzen echter hoef je zeker niet meer iets in Japan te kopen. Door de hoge Yen is alles volstrekt onbetaalbaar. Je koopt er alleen iets, dat pas over een half jaar bij ons te krijgen is.
Voor de rest van het verblijf heb ik eigenlijk heerlijk alleen door Tokyo gewandeld. Zoals gezegd, het weer zat tegen, maar de temperatuur bleef gewoon hoog (30 graden). En dat met die vochtigheid: je droogt dus gewoonweg helemaal niet meer op. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Even wat bijzonderheden op een rijtje, die echt zeker het bezoeken waard zijn:

* Benzai-ten Tempel met omliggend park
* Meiji Jingu Tempel met omliggend park
* Twin Observatories boven op het gemeentehuis
* Tsukiji Vismarkt (06.00 - 09.00 uur)
* Keizerlijke tuinen rondom het paleis
* Shinobazu vijver met omliggende tempels
* Asakusa Kannon tempel met omliggende markten
* Yushima Tenjin Schrijn met toegangspoort
* Akyhabara: de alom bekende elektronicawijk
* Tokyo Tower: de kleine kopie van de Eifeltoren
* Ginzah Avenue: de chique winkelboulevard
* Verder zijn er allerlei leuke wekelijkse rommelmarkten
Je kunt geheel Tokyo heel goed bereizen met de metro. Houdt er wel rekening mee, dat iedere lijn zijn eigen kaartjes heeft. Maar dat maakt niet uit, want als je het verkeerd doet, dan moet je gewoon een paar Yen bijbetalen op het eindstation. Dat zijn echt heel minimale bedragen en vaak goedkoper dan het kopen van afzonderlijke kaartjes, waar je vaak voor grote delen geen gebruik van maakt. Stations zijn echt overal te vinden en staan goed op kaarten en op straat aangegeven. De borden bij de ingang over de te nemen routes zijn vaak helaas alleen in het Japans, maar de gemiddelde Japanner is altijd zeer bereid om je daarmee even te helpen.
Voor de rest is Tokyo gewoon een heerlijke stad om vooral veel te wandelen. Er is altijd wel reuting en leven, iets te doen, winkeltjes, tempeltjes en weet ik niet wat allemaal nog meer te zien.

Een week is precies genoeg. Zeker wat de portemonnaie betreft. Want alles is vrijwel onbetaalbaar. Eten in de kleine volkstentjes is niet alleen veel goedkoper, maar ook een hele aparte belevenis. Je moet het allemaal wel met handen en voeten duidelijk maken, wat je hebben wilt. Maar dan krijg je er veelal toch ook wel iets heerlijks voor terug.

Robert Mekking

Toegangspoort tot Meiji Schrijn

Wensbordjes

de Meiji Tempel (1920)

Eigentijdse wijk voor de jeugd